Ce poate fi mai frumos decât să vezi un copil dornic să învețe? Și ce sentiment de mândrie poate fi mai mare decât acela pe care îl trăiești atunci când copiii se implică în proiectele tale?
Aceste emoții minunate au pus stăpânire pe sufletele noastre după ce am văzut că aproape toți copiii din Bisoca au ales să vină timp de o lună de zile la școală, chiar dacă este vacanță, pentru a recupera materia pierdută în anii anteriori, ani în care pandemia ne-a supus pe fiecare dintre noi la multe provocări.
Programul de educație remedială de la Bisoca
Bisoca este o localitate mică, de munte, din județul Buzău. Un loc de o frumusețe ce-ți taie respirația, dacă e să ne uităm numai la minunățiile naturii. Însă, dacă e să privim mai cu atenție în comunitate, lucrurile nu stau chiar așa. E o așezare de oameni cu puține posibilități materiale și încercată de multe vulnerabilități.
Fiind o localitate atât de izolată și înconjurată de munți, animalele ce umblă libere prin sălbăticie reprezintă o altă provocare pentru localnici. Așa se face că la Școala Gimnazială din Bisoca, oricât s-a străduit directorul să găsească o soluție pentru transportul copiilor, absenteismul este destul de mare. Iar în cei doi ani de pandemie, când multe ore s-au ținut online, fără ca mulți copii să aibă acces la internet și tehnologia necesară, s-au pierdut mare pare din materia curriculară.
Am vizitat în trecut această școală și ne-am întors determinați să facem ceva pentru a remedia situația. Am creat un program de educație remedială ce a început pe 18 iulie și urmează să se finalizeze pe 18 august. În tot acest timp, copiii vin la școală și într-un mod mai interactiv, mai antrenant sau guvernat de joacă, recuperează ce au pierdut la matematică, română, engleză, fizică, chimie sau biologie. Iar asta a fost posibil doar cu ajutorul partenerilor noștri de la Green Horse Games care au ales să finanțeze proiectul de educație.
“Toți copiii trebuie să aibă acces la educație de calitate. Doar așa putem progresa ca țară și ca societate. Suntem bucuroși să sprijinim eforturile echipei Narada pentru dezvoltarea comunității din Bisoca prin derularea programului de educație remedială în școală. Împreună îi putem ajuta pe acești copii să depășească provocările întâmpinate pe parcursul școlii online”, ne-a mărturisit George Lemnaru, CEO-ul companiei.
Pentru că știm condițiile grele în care străbat acest drum până la școală, am făcut tot posibilul să le oferim o masă caldă în timpul programului, mai ales că unii dintre copii fac și câte o oră și jumătate până la școală.
Cum se vede programul de educație remedială de la Bisoca prin ochii celui mai bun copil din școală?
Florența Moise este elevă în clasa a VIII-a la școala gimnazială din Bisoca. Este fiica a doi profesori de matematică și de mică a primit îndrumare și sprijin pe calea aceasta a educației. Anul trecut s-a clasat la etapa națională a olimpiadei de matematică și se bucură de rezultate foarte bune la toate materiile. Spune că ea este un caz fericit, cu cele mai bune condiții acasă, în familie și cu sprijin constant din partea celor din jur. Cu toate acestea, când a auzit de acest program dezvoltat special pentru elevi, nu a stat pe gânduri și nici nu a pus în balanță distracția de care s-ar fi putut bucura în vacanța de vară în detrimentul învățăturii.
Florența ne-a mărturisit că pandemia a lăsat lacune la unele materii în ceea ce privește cunoștințele lor didactice și astfel acest program a fost mai mult decât binevenit.
„Mie mi-a plăcut faptul că revenim la școală să învățăm într-un mod distractiv, avem șansa de a ne reîntâlni cu colegii și mai socializăm”, povestește Florența. „Acum la școală învăț lucrurile pe care nu am reușit să le acumulez pe parcursul anului școlar”.
Florența vrea să dea la facultatea de Medicină Militară și are visuri mărețe în ceea ce privește viitorul ei. Însă suntem convinși că nu vor rămâne doar visuri pentru că o asemenea determinare și dedicare nu pot reprezenta decât temelia unui viitor promițător.
Ce spun profesorii de la Bisoca despre programul de educație remedială?
„Eu sunt profesor debutant și pot să fac o comparație din experiența mea de până acum, dar și din perpectiva de elev. Mi se pare o inițiativă foarte bună, mi-ar fi plăcut ca elev să particip la astfel de programe și activități și mi-ar fi plăcut să se deruleze și în școala noastră. Astfel, cred că este o oportunitate pentru elevi de a fixa anumite noțiuni lipsă sau să-și reamintească anumite lecții, poate de gramatică, depinde de materia respectivă, prin alte metode precum jocurile sau orice altă activitate mai distractivă, nonformală” își începe discursul Elena Ghiorghiță, profesoara de limba engleză de la școala din Bisoca.
Dumneaei ne-a povestit că a aflat de acest program de la directorul școlii și nu a stat nici o secundă pe gânduri atunci când a fost vorba de a accepta să se reîntoarcă la școală pe timpul verii. În plus, i s-a părut o ocazie excelentă de a recapitula cu elevii săi de la clasele a V-a, până la a VIII-a noțiunile de bază ale gramaticii limbii engleze, noțiuni despre care e conștientă că au rămas lacunare în timpul pandemiei.
„Prezența este în jur de 80%, există evident cazuri excepționale, când un elev nu vine astăzi, dar vine data viitoare, există completări. Fiind și zona de munte, în acest sezon există diferite activități agricole, însă noi încercăm să îi ajutăm cum putem pentru a ajunge la aceste ore. Avem și elevi cu situații excepționale, însă încercăm să le fim aproape pe cât de mult putem. Avem elevi care trăiesc departe, situații financiare diferite după posibilitățile părinților”, mai spune Elena Ghiorghiță.
Despre școală, profesoara de engleză spune că „avem tot ce ne trebuie”, chiar dacă de multe ori e conștientă că funcționează cu dotări minime, însă ce am observat la oamenii din Bisoca este faptul că au învățat de-a lungul timpului să nu se plângă niciodată, ci mai degrabă să fie mereu recunoscători pentru ce au, o calitate demnă de admirat.
Deja se văd progrese în activitățile copiilor în acest program de educație remedială, lucru care îi satisface foarte tare pe profesori, pe părinți, dar mai ales pe elevi, pentru că ei sunt cei al căror viitor depinde de cât de mult învață azi.
Mai sunt câteva zile până la finalul programului și din toate mărturisirile pe care le-am adunat până acum, fie că veneau de la profesori, sau de la elevi, se pare că obiectivul se va realiza. Poate nu este un obiectiv palpabil care se poate scrie în cifre, însă ceea ce s-a întâmplat în această vară la Bisoca este mai degrabă un exemplu de „așa da”, „se poate”, „e ok să facem noi”.
Lasa un raspuns sau comentariu
Trebuie sa fii Intra in cont sau Inregistreaza cont nou pentru a posta un mesaj.