Clubul copiilor – fereastra spre lume

Comuna Ciocănești, DB, RO

O inițiativă a CTS - Clubul Tineri de Succes pentru transformarea unei mansarde într-un spațiu primitor și cald, destinat activităților extracurriculare, de educație nonformală, pentru cei 1200 elevi din comunitatea Ciocănești, Dâmbovița

Clubul copiilor – fereastra spre lume

Elevii mei un total de 1200 elevi

Povestea Lebedei Negre: Adina, o fetișcană isteață de clasa a VI-a. Pasiunea ei, dansul indian. Adică pasiune, nu glumă: învățat singură zeci de coregrafii, cuvinte indiene și cultură indiană…. A fost în prima generație de copii cu care am lucrat, acum 10 ani. La una dintre întâlnirile Clubului copiilor în care am discutat despre diverse activități posibile, după ce toți copiii pleacă, Adina intră timid înapoi: Șerban, pot să te întreb ceva? Desigur! Am voie să am și eu idei?” După ce-mi “cade tavanul în cap”, îi dau explicațiile de rigoare (cam ce poți explica la o așa întrebare?), iese destinsă… și intră după câteva clipe înapoi: “Încă una și mă duc!”, zice ghiduș. Desigur, răspund deja puțin crispat. Am voie să-mi  notez ideile pe un caiet?”. Cade pe capul meu și ce mai rămăsese necăzut din tavanul imaginar și dau cu explicațiile pe subiect. Dar… după ce pleacă destinsă revine a treia oară, fără preambul: “Și îmi dai voie să vin să le spun la clubul nostru?” Trei întrebări care au sintetizat total suficient pentru mine ce înseamnă cultura școlii românești. După un an și jumătate de lucrat cu grupul de copii de atunci, la finalul primei zile de școală de vară, cea mai extenuantă zi în care toți au nevoie de toate și nimic nu-i așezat, Adina intră hotărâtă pe ușă și spune că “trebuie” să stăm de vorbă. Din tonul vocii am înțeles că nu prea am de ales… “Șerban, vreau să fac un atelier de dans indian…” Răspund puțin iritat: Adina, dar noi organizăm atelierele cu luni de zile înainte… îți trebuie mai întâi un spațiu… Îl am, mă întrerupe hotărâtă: între atelierele X și Y scena căminului este o oră liberă… Aha, îngân eu… dar e nevoie de copii… Uite, îmi întinde prompt o foaie mototolită, am fost deja în comunitate la mine și am înscrise 8 fetițe... Înghit în sec, dar mai aveam muniție: îți trebuie o boxă, muzică… Rezolvat, replică ea instantaneu: lăutarul cutare îmi dă boxa și toate melodiile le-am descărcat deja pe telefon... Atunci mi-am dat seama că, crescusem de fapt primul manager al viitorului CTS – Clubul Tineri de Succes din Ciocănești. Își organizase singură atelierul la numai 14 ani! Nu avusese temă din partea nimănui în afară de inima ei!

Proiectul meu

Prin toate proiectele de până acum am realizat un mediu diferit de învățare și am conectat permanent copii cu alte medii culturale din care să se poată inspira în educația lor.

Proiectul CLUBUL COPIILOR- FEREASTRĂ SPRE LUME are drept obiectiv principal crearea, dotarea și întreținerea unui spațiu „altfel”, dedicat activităților educative nonformale desfășurate de către și în beneficiul elevilor din zona Ciocănești – Dâmbovița. Acest spațiu va putea fi folosit de către orice organizație sau profesor implicat în educația “altfel” din zonă.

Prin implementarea prezentului proiect se dorește continuarea activității la un alt nivel. Spre exemplu: anul trecut o echipă de 8 studenți germani au venit și au ținut cursuri la Școala de vară (a X-a ediție) și își doresc să contribuie în continuare cu lecții de educație nonformală pe teme de științe și de la depărtare, nu numai prin prezența fizică. De curând, am realizat o legatură cu un club de programare pentru copii și am convenit ca pe baza dotării clubului să facem cursuri de programare împreună, copii din două comune, din județe diferite.

CTS – Clubul Tineri de Succes este o formă consacrată de organizare a copiilor în comunitatea noastră prin care copiii-tinerii se organizează pentru realizarea unor activități-proiecte. Condițiile în care lucrează actualmente sunt total improprii, neavând un loc amenajat și dotat unde să-și desfășoare activitățile. Până acum întâlnirile au avut loc cel mai adesea acasă la câte un copil, unde în unele familii stau și câte 2-3 într-o cameră, sau la mentor, care locuiește într-o garsonieră dublă. Uneori, întâlnirile se fac și la biblioteca comunei, dar programul acesteia este total nepotrivit cu programul liber al copiilor, iar condițiile sunt total improprii.

Cu toate acestea, în cei 8 ani de existența ai CTS, copiii au realizat zeci de activități și chiar proiecte mai ample care au impactat comunitatea lor. Unele au constituit exemple de bună practică, care au luat premii la nivel național.

Dealtfel, viziunea CTS este de *dezvoltare personală prin implicare comunitară*.

În acest context, este foarte necesară amenajarea unui club dedicat activităților de educație nonformală a copiilor, cu dotarea necesară.

Ne dorim foarte mult ca tinerii să nu asocieze educația doar cu spațiul școlii și cu timpul petrecut acolo. Suntem adepții viziunii de *învățare pe tot parcursul vieții* și apreciem valoarea educației informale și nonformale, tipul de educație la care tinerii vor fi expuși după terminarea formelor de educație instituționalizată, în toate mediile unde vor lucra ulterior.

Practic, existența Clubului va fi puntea către mediul de învățare din viața reală, din companii sau din comunitate (de ex. hub-urile). În acest fel, tinerii din comunitatea rurală nu vor mai fi intimidați de condițiile de muncă și viață pe care le vor găsi la următoarele locuri de muncă, și tranziția va fi mai ușoară.

Activitățile de până acum ale CTS au dovedit deja că au făcut această integrare în companiile metropolitane mult mai ușoară și productivă. Prin creearea Clubului, dezvoltarea lor personală va accesa o nouă dimensiune, atât tehnologică cât și socială (ei chiar au amenajat direct spațiul, nu au așteptat să *li se dea*). Și nu în ultimul rând, copiii vor asocia învățarea cu bucuria într-un mediu prietenos.

Spațiul destinat proiectului este concesionat de către Fundația “Aldea Tudorache” care susține viziunea de utilitate a educației nonfomale pentru copii prin punerea la dispoziție a spațiului pe termen nelimitat. Spațiul a fost construit de fundație, dar amenajat de copii și părinți din comunitate, pentru a adăposti Clubul lor.

Proiectul a fost gândit în urmatoarele etape succesive:

Etapa 1 – igienizarea spațiului vizat (realizat parțial) și montarea unei uși de delimitare a spațiului repartizat Clubului copiilor de restul căminului cultural (în curs de realizare).

Etapa 2 – montarea mai multor prize, care să deservească dotările tehnice preconizate și realizarea conexiunii la Internet a sălii (Fundația “Aldea Tudorache” sprijină realizarea acestor deziderate).

Etapa 3 – proiectarea designului spațiului în echipa mixtă, copii-oameni specializați. Copiii participă pe tot parcursul procesului și învață prin observație, implicare și experimentare.

Etapa 4 – achiziția și montarea mobilierului necesar și a decorațiilor aferente.

Etapa 5 – amenajarea, conform planului întocmit anterior, a spațiului Clubului: instalarea și punerea în funcțiune a tablei interactive; organizarea materialelor și resurselor corespunzătoare fiecărui centru de activități gândite de elevi: Lectură & arte, Stiințe, Meditație-Dezvoltare Personală, Jocuri, Spațiul informal de întrunire a CTS- Clubul Tineri de Succes, Filme educative (dezbateri și gândire critică).

Etapa 6 – Inaugurarea Clubului.

Etapa 7 – Realizarea unui Calendar semestrial de activități extracurriculare programate a se desfășura în Clubul elevilor sub managementul elevilor, pentru implementarea fiecărui segment de activități, sub coordonarea mai multor adulți, pe teme.

Copiii CTS-iști, chiar dacă au vârste mici (11 – 15 ani), sunt adevărați manageri cu perspicacitate și disciplină reală în modul de administrare a tuturor proiectelor CTS. Prin folosirea intensivă a dotărilor clubului vor continua să își dezvolte aceste abilități, dar mai ales sa își dezvolte abilități noi de comunicare și lucru în echipă cu tineri sau alți furnizori de educație (profesori, traineri, artiști) din toată lumea. Copiii sunt incurajați să devină ei înșiși furnizori de conținut educativ pentru colegii lor folosind resursele și spațiul nonformal al clubului. Motto-ul lor este: Noi muncim, noi ne distrăm și mereu ne descurcăm.

În mod concret, la 3 luni de la lansarea proiectului, preconizată că va avea loc în aprilie 2020, este planificată desfășurarea Școlii de vară care să folosească spațiul drept *Centru de operațiuni* al Școlii de management.

Școala de management funcționează pe principiul *învățăm făcând*. Se alege un proiect (Școala de vară) și o echipă multiculturală (participă copii din medii culturale diferite, urban-metropolitan) și acestea organizează proiectul respectiv pentru comunitatea Ciocănești. Echipa parcurge toate etapele organizării (prin lecții teoretice și aplicarea lor practică) și apoi produce efectiv Școala de vară: ateliere timp de două săptămâni, pentru minim 50 elevi, în iulie 2020. Echipa va lucra atât prin întâlniri directe, cât și virtual, folosind dotarea clubului. Se simulează astfel condiții concrete de lucru din companiile secolului 21: lucrul pe proiecte, echipe diverse, creative. Întrucât Școala de vară nu are un format standard obligatoriu, ci doar un cadru de referință, echipa trebuie să fie creativă în găsirea soluțiilor pentru ateliere, locații, logistică etc.

La 6 luni de la lansarea proiectului este perioada taberelor de vară de la Velicanu, baza montană de educație nonformală a CTS. Atelierele de învățare nonformală ale clubului copiilor se vor desfășura la firul ierbii la propriu, la cabana construită acolo de copii. Pentru aceste ateliere este necesară o parte din dotarea din buget (miniproiectorul cu acumulator și imprimanta miniaturală).

Clubul copiilor va rămâne deschis pe toată perioada verii: vor avea loc primele ateliere demonstrative ale unei echipe de studenți germani care vor veni sa țină clase de știință folosindu-se de dotarea clubului, în cadrul Școlii de vară CTS. Detalii organizatorice au fost deja stabilite cu Chris Wenzel, asistent la catedra de biologie, care formează profesori de biologie, de la Universitatea Martin Luther-Leipzig, Germania. De asemenea, tot pentru această perioadă, am stabilit împreună cu Ana Grecu, profesor din comunitatea Narada, partener de la școala din Valea Doftanei, să ținem cursuri de programare. Cursurile vor fi ținute, în premieră, și de un copil de numai 9 ani, foarte talentat la programare.

La 12 luni de la lansarea proiectului:

  • 3 lecții demonstrative de învățare pentru profesorii din cele două școli și elevi interesați să creeze conținut de învățare.
  • Minim 2 furnizori locali de lecții (profesori sau elevi) care să țină câte un curs folosind dotarea clubului.
  • Începerea folosirii Clubului de către minim 1 profesor din fiecare dintre cele doua școli din satele Vizurești și Urziceanca, atât pentru înlocuirea orelor de curs clasice cu cele desfășurate în spațiul nonformal al clubului, cât și pentru inițiat activități noi de educație nonformală.

Proiectul poate fi demarat în orice moment al calendarului anului școlar. Clubul este disponibil pe tot pacursul anului, atât profesorilor, cât și altor educatori, fiind gândit să fie folosit pe tot parcursul anului calendaristic.

  • h
  • h
  • h
  • h

Companii care au investit în educație

Bugetul proiectului

Lucruri de care avem nevoie Cost unitar Cantitate TOTAL
Cameră pentru videoconferință Logitech BCC 950 834 lei 1 834 lei
Pachet interactiv mobil Tablă interactivă Newline 82 4998 lei 1 4998 lei
Tabletă grafică Trust Wizz Digital Writing, 8.5 62.93 lei 3 188.79 lei
Tabletă Huawei Mediapad T3 10, 9.6 inch, IPS, 2 GB RAM, 16 GB, Space Gray 533.99 lei 3 1601.97 lei
Mini videoproiector cu acumulator 1279 lei 1 1279 lei
Imprimantă laser monocrom Brother 409.99 lei 1 409.99 lei
Fotoliu copii/adulți husă detașabilă Buhuhoo NEGRU/albastru 120x100cm 139 lei 3 417 lei
Fotoliu Mic, Taburet Cub - 2 culori 113.99 lei 3 341.97 lei
Bec led E27/10 BUC 79.99 lei 1 79.99 lei
Covor Emotions figuri - interactiv rotund - Kit for Kids 470.4 lei 1 470.4 lei
Afișse reconstituiri istorice Transilvania Sud 17 lei 10 170 lei
Șevalet Auchan 41 cm 29.5 lei 15 442.5 lei
Set de pensule cu paletă 16.19 lei 15 242.85 lei
Lampă pendul 15 lei 11 165 lei
Abajur sferic hârtie 6.9 lei 11 75.9 lei
Set decorații tineret interactive 2000 lei 1 2000 lei
Necesar achiziții 13,717 lei Total cost proiect 23,598 lei
Logistică & deplasări 2,058 lei
Comisioane Financiare 412 lei
Raportare Financiară 500 lei
Normă Project Management 1500 lei
Comunicații 200 lei
Buget Fundraising 1000 lei
Buget Neprevăzute 686 lei
Buget de comunicare 1380 lei
Overhead 2,145 lei
Moldoveanu Serban a inițiat acest proiect în urmă cu 5 luni, în data de ianuarie 31, 2020
849 vizualizări
Proiectul este întreținut de triada Narada, compusă din

Noutăți

Încarcă mai multe...

23 Mesaje

Vasile Alexandra
Vasile Alexandra

Va susțin deoarece acest club are potențial și putem ajunge departe *împreună*

Anghel Laura
Anghel Laura

Cred în voi si imi doresc tot ce i mai bun pentru voi

Pop Maria-Adela
Pop Maria-Adela

sunteti foarte tari

visan anda
visan anda

este un proiect tare generos facut de oameni dedicati

Burh 0.5 Romana
Burh 0.5 Romana

Sper sa reusiti.

Dragos Iulian Matei
Dragos Iulian Matei

Sunteti minunati 🙂

Găman Ana-Maria Mădălina
Găman Ana-Maria Mădălina

Știu despre activitățile clubului de destul de mult timp și ați evoluat frumos. Vreau să evoluați și mai mult și și mai frumos. Felicitări!!!

Ana Clara Grecu
Ana Clara Grecu

Pentru că sunteți excepționali!

Ilie Alexandru Adrian
Ilie Alexandru Adrian

Imi doresc ceva mai bun pentru voi

Stan Tudorita
Stan Tudorita

Imi doresc o educație mai bună pentru voi

Lasa un raspuns

Esti logat ca si . Iesi din cont?

41 Sustinatori
959 necesari pentru a atinge tinta de 1,000
Continuând mai departe, sunteți de acord cu Termenii și Condițiile de utilizare ale platformei narada.ro, precum și cu Politică de Confidențialitate a Datelor cu Caracter Personal. Înregistrarea dumneavoastră în baza de date, presupune și transmiterea ocazională de notificări via e-mail.