Echipa Multitouchcnme a Colegiului Național ”Mihai Eminescu” Satu Mare, coordonată de prof.dr. Georgeta Cozma, din anul 2010 până în prezent, este singulară în sistemul educațional românesc prin viziunea pe care se construiește demersul cercetării: metodologia Transdisciplinarității experimentale, asociată cu Studiul Complexităţii și grefată pe paradigma constructivistă. Activitățile Echipei pot să constituie un model de bune practici pentru o Reformă în Educație, creatoare, autentică, generatoare de salt în cunoaștere, anticipând, cu multă vreme înainte, direcții cuprinse în proiectul ,,România Educată”.
Echipa și-a formalizat viziunea în proiecte STEAM, cu scopul de a dezvolta elevilor și profesorilor abilități de secol 21, gândire critică, gândire creativă, gândire computațională, colaborare și comunicare.
,,Am inițiat Echipa Multitouchcnme în anul 2010, în urma parcurgerii cursului ,,Învățare pentru Societatea Cunoașterii”(Proiect POSDRU/55/1.1/S/25952 ) propus de Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă – Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului în parteneriat cu SIVECO România şi Universitatea Naţională de Apărare „Carol I”. În anul 2011, Echipa Multitouchcnme a Colegiului Naţional ,,Mihai Eminescu” Satu Mare a participat cu proiectul ,,Omul de la Pământ la Cer”, cu care a obținut punctajul maxim pe Regiunea N-V și laboratorul multi-touch.
Echipa a parcurs următoarele etape:
- 2010 – Constituirea Echipei.
- 2011 – Câștigarea competiției.
- 2011 – 2012 – Primirea laboratorului multi-touch.
- 2011 – 2013 – Implementarea proiectului : Ateliere / Training-uri de formare / Lecție demonstrativă transdisciplinară la Cluj- Napoca; Proiecte transdisciplinare.
- 2012 – Constituirea Atelierului Transdisciplinar, în cadrul Centrului Județean de Excelență Satu Mare, ca nucleu al Echipei.
- 2013 – în prezent – Dezvoltarea proiectului la un nivel superior, deschis spre competiții internaționale și naționale, spre mediul academic de cercetare.
Echipa a devenit locul în care sădim semințe întru Transdisciplinaritate experimentală și Studiul Complexității în proiecte emergente, originale și inedite, prin care dezvoltăm elevilor abilităţi de ordin înalt şi capacităţi cross-curriculare, o atitudine transdisciplinară. Şi, pentru că înțelegerea Transdisciplinarității se lovește de grave confuzii și de rezistență dinspre sistem, am inițiat în 2012, în cadrul Centrului Județean de Excelență Satu Mare, un Atelier Transdisciplinar, în prelungirea sugestiei Acad. Basarab Nicolescu, pe care îl coordonez până în prezent.
În Echipă sunt cuprinși, anual, peste 100 de elevi și profesori deschiși metodologiei inter și transdisciplinare, conștienți că avem nevoie nu doar de Smart City, ci și de Smart People. Colaborarea profesorilor este flexibilă, în funcție de proiectele elaborate.
Încă de la începutul constituirii, am gândit Echipa ca pe un ,,nucleu de străpungere”, prin care să generăm saltul înspre noul tipar educațional cerut imperativ de societatea bazată pe cunoaștere, fără, însă, a provoca o ruptură față de Tradiție. Ne-am bazat pe competențele personale ale elevilor și profesorilor, combinate sinergic, în vederea coagulării acelor competențe-nucleu (core competencies) necesare în proiectele inter și transdisciplinare.
Echipa s-a dezvoltat din anul 2011 până în prezent ca un cluster în care dezvoltăm noi abilităţi şi competenţe necesare elevilor pentru dezvoltarea personală şi profesională şi pentru participarea activă în societate, prin care pot să răspundă provocării de învăţare pe tot parcursul vieţii şi, implicit, să se adapteze la inserţia pe piaţa muncii. În acest sens, atragem parteneri din mediul de afaceri (local și național), din mediul academic, industrial, dar și din domenii de înaltă tehnologie (aviația, de exemplu) prin mentorii care ne oferă expertiză în proiecte.
Arhitectura Echipei este riguroasă, articulată pe modelul corporatist, cu departamente coordonate de elevii-seniori: Creativii –Documentariștii – Traducătorii – PR / Marketing – Software. Regula, nescrisă, dar impusă de elevi, este ca studenții să rămână mentori pentru colegii lor mai mici.
Atelierul transdiciplinar, nucleul Echipei Multitouchcnme, întruneşte, pe lângă elevii înscrişi oficial în Centrul Județean de Excelență, un număr mare de elevi, preluaţi din Echipă sau din clase diverse, în funcţie de proiectele derulate. Asfel, experimentăm sinergia, fluctuaţia permanentă din Atelier conferindu-i un dinamism creator, competitivitatea dintre participanţi fiind înlocuită cu spiritul colaborativ, conform metodologiei Transdisciplinarităţii. Implicit, sinergia se manifestă şi în activităţile colaborative inițiate cu profesorii şi elevii celorlalte departamente ale Cercului de Excelenţă”, povestește Georgeta Cozma.
Pagina proiectului ,,Învățare pentru societatea cunoașterii”: http://proiecte.pmu.ro/web/transdisciplinarfse
Proiectul propus de SIVECO România este premiat cu Gold Award la Campionatul Mondial de proiecte: IPMA International Project Excellence Award 2013, certificându-se valoarea acestuia.
Echipa de proiecte – Profesori:
Coordonator: prof.dr. Georgeta Cozma: Concepție proiecte și perspectivă transdisciplinară
Mentor: ing. Marian Stan, Continental Frankfurt;
Referent Chimie: prof. Claudia Pop;
Referent Fizică: prof. Viorel Solschi; prof. Liviu Rotaru
Referent Biologie: prof.dr. Laura Groza; prof.dr. Adriana Oprea
Referent Documentare: prof.dr. Natalia Boloș
Referent Istorie / Documentare: prof. Nicoleta Cherecheș
Referent Comunicare / Marketing / Media: prof.dr. Georgeta Cozma, prof. Gigelia Silaghi
Proiecte STEAM
„Dezvoltăm, din anul 2011 până în prezent, proiecte STEAM (Science, Technology, Engineering, Artes and Mathematics) mai apropiată de viziunea transdisciplinară, prin care putem realiza un echilibru între cunoaștere și ființă, între rațiune și emoție, oferind bogate oportunități de învățare.
STEAM răspunde provocărilor sec.21, aduce beneficii economiei prin faptul că pregătește forța de muncă de calitate în domeniile STEM și cetățeni alfabetizați pentru o societate bazată pe tehnologie înaltă.
STEAM propune proiectul (project based learning) drept metodă complementară de învăţare/evaluare, promovând învăţarea experienţială şi colaborativă; reflectarea asupra procesului de rezolvare a problemelor din viața reală; gândirea critică și implică:
- inventică / inovație / poveste (storytelling) / concept design / marketing /advertising / comunicare (pitch –ul de prezentare etc.) /
și revendică:
- imaginația, creativitatea, curiozitatea științifică, tehnologică, formalizarea estetică (design), artistică, transformând teoria în joc creativ.
Elevii fac conexiuni între teorie și viața reală, identifică problemele și caută soluții viabile, prin tehnologii emergente. Arta are efecte pozitive pentru învățare: îmbunătățește capacitatea emoțională, inventivitate, învățarea vizuală etc. Elevii observă, investighează, experimentează și, uneori, reiau munca de la zero” – Georgeta Cozma.
Finalitatea unui proiect este diversă: SEI – soft educaţional interactiv; resurse educaționale, artefacte; portofolii; ilustrații; tehnologie (roboți, drone, AI,machete etc. ); discursuri ș.a.
Faza finală presupune susținerea proiectului, în contexte diferte (clasă, competiții naționale și internaționale, expoziții științifice, coferințe, simpozioane etc), cee ce implică abilitățile de comunicare, în limbaj adaptat, specializat.
Competiții internaționale / naționale
- International STEM Innovation Olympiad – ISIO 2023, Indonezia: Medalie de Aur.
- International STEM Innovation Olympiad – ISIO 2023, Indonezia – Medalie de Argint.
- INTOC Global- International Science Project Competition, Turcia , 2022 – 3 proiecte – Medalii de Bronz.
- Global Youth Science and Technology Bowl 2021, 19-20. 06 2021, Hong Khong – 1 proiect Premiul I, Medalie de Aur
- Global Youth Science and Technology Bowl 2021, 19-20. 06 2021, Hong Khong – 2 proiecte poziția 10 /15
- Expo Science National, Costa Rica – MILSET America Latină, 21-24.04.2021 – 1 proiect Poziția 10
- Expo Science International MILSET, Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, care s-a desfășurat în perioada 22 – 28.09.2019, cu statut de Olimpiadă Internațională – 1 proiect Laureat Diplomă de Onoare
- ARCTIC COMPETITION – Edu ARCTIC EDU-ARCTIC WORLD FINAL , Finlanda, 2019 –1 proiect Laureat Diplomă de Onoare
- INTERNATIONAL LUMA START – Finlanda, 2017 – 1 proiect Laureat Diplomă de Onoare; 2 proiecte Mențiune
- INFOMATRIX WORLD FINALS (CAEN, 102) 2017, 2018- 1 proiect Medalie de Argint / 3 proiecte Medalii de Bronz
- ROSEF – Concursul Național de Știință și Inginerie ( CAEN, 93) – 2016 – 2022: Medalii de Aur, Argint, Bronz / Premiul I, II, III, Mențiune
- Concursul Național de Inovație tehnică și IT – ,,DaVinci Contest“ – 2017–2022: Marele Premiu, Premiul I, II, III, Premiu Special
- Olimpiada Națională de Creativitate Științifică , 2022 – 1 Premiu Special, 3 Mențiuni
- ISTORIE ȘI SOCIETATE ÎN DIMENSIUNE VIRTUALĂ 2016–2018 – Premiul III, Mențiune
- Concursul ,,Proiecte &Software” – Conferința Națională de Învățământ Virtual – CNIV– 2011-2022: Premii de Excelență / Premiul de Popularitate / Premiul de Creativitate
Georgeta Cozma
Georgeta Cozma este profesor dr. la Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din Satu Mare, cu gradul didactic I pentru specialitatea limba și literatură română.
Expertiză doctorală: Filologie – Transdisciplinaritate
Membră în Comunitatea profesorilor e-Learning CNIV – 2011- în prezent
Ambasador Hour of Code – 2018
Membră în ANPRO – Asociația Profesorilor de Limba și literatura română ,,Ioana Em. Petrescu”
Evaluator resurse educaționale – Conferința Națională de Învățământ Virtual, CNIV
Expert în Corpul Naţional de Experţi în Managementul educaţional – 2012
În 2022 a primit Ordinul Meritul pentru Învățământ în grad de Cavaler – acordat de Președintele României, Klaus Johannis.
2008 Diploma Gheorghe Lazar – gradul I
2008 Diploma de Excelenţă – Olimpicii Şcolii Româneşti – Guvernul României
2009, 2008 Diploma de Excelenţă – Gala Laureaţilor Olimpici – Club Rotary, Club Rotaract.
Lasa un raspuns sau comentariu
Trebuie sa fii Intra in cont sau Inregistreaza cont nou pentru a posta un mesaj.